مقالات

جادوی تغییر چهره با هوش مصنوعی: ایجاد تعییرات شگفت‌انگیز و جذاب با ابزار رایگان

مقدمه

در شبکه‌های اجتماعی، همگی با چالش‌های تغییر چهره سروکار داریم. ممکنه ویدیوهایی دیده باشید که با خنده یا عطسه، چهرة فردی تغییر می‌کنه و یا به یکی از شخصیت‌های معروف و یا سلبریتی‌ها شباهت داره یا اینکه چهرة یک شخص مشهور رو به ظاهر در جنس مخالفش ببینیم. این تغییر چهره از طریق برنامه‌های دیپ‌فیک که از هوش مصنوعی بهره می‌برن، امکان‌پذیر می‌شه. این برنامه‌ها نه‌تنها برای سرگرمی بلکه برای کسب درآمد هم به کار می‌ره. در این مقاله به توضیح این مسئله پرداخته می‌شه که چطور از طریق هوش مصنوعی می‌تونیم چهرة خودمونو دگرگون کنیم.

 

در بالا یک نمونه از تغییر چهره را مشاهده می کنید.

حالا میخواهیم به چند نمونه از ابزار های رایگان در این زمینه اشاره کنیم.

معرفی ابزارهای دیپ فیک Deep Fake

شما می‌تونید با استفاده از دیپ‌فیک چهرة خودتونو به تصویر فرد دلخواهتون تبدیل کنید. دیپ‌فیک یا جعل عمیق، یک تکنیک پیشرفته‌اس که با استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت تغییر تصاویر و صداهای انسانی رو فراهم می‌کنه. این تکنیک به شما این امکان رو می‌ده که تصاویر و ویدیوهای جعلی و در عین حال واقع‌گرایانه از شخصیت‌های مشهور، سیاست‌مداران، یا حتی دوستانتون بسازید.

به‌عنوان مثال با دیپ‌فیک می‌تونید چهرة یک سلبریتی رو روی بدن یک بازیگر دیگه قرار بدید یا صدا و حرکات یک سخنران را به‌گونه‌ای تغییر بدید که به نظر برسه او چیزهای دیگه‌ای گفته. این تکنولوژی از چندین روش هوش مصنوعی بهره می‌بره، اما شاید رایج‌ترین اون، شبکة مولد تخاصمی (Generative Adversarial Network) باشه.

هرچند دیپ‌فیک‌ها قابلیت خلاقیت دارن، اما به‌دلیل احتمال سوءاستفاده مثل انتشار اطلاعات نادرست یا تقلب در تظاهر به افراد، باعث نگرانی‌های اخلاقی شدن. تلاش برای توسعة ابزارها و روش‌های تشخیص به‌منظور مقابله با خطرات مرتبط با این تکنولوژی در حال انجامه.

2 ابزار برای تجربة این محصول سرگرم‌کننده (هوش مصنوعی)

برنامه FaceApp

“فیس آپ” یک برنامه رایگان برای تغییر ویژگی‌های چهره در تلفن همراهه که به کاربران امکان تغییر چهره و حتی تنظیم سنشون (به‌منظور ظاهر جوان‌تر یا پیرتر) رو می‌ده. این برنامه به‌عنوان یک ابزار برتر و ساده برای تغییر چهره شناخته می‌شه، زیرا چهرة افراد سالمند بازسازی شده و جوانی اون‌ها شبیه‌سازی می‌شه و یا به‌عبارت دیگه می‌شه چهره افراد جوون‌ رو پیر نشون داد. “فیس آپ” از ویژگی‌های متنوعی برخورداره و یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها قابلیت تبدیل چهره به جنس مخالفه که به‌گونه‌ای قاطعانه انجام می‌شه و به‌سختی می‌شه تشخیص داد که از هوش مصنوعی استفاده شده. به‌علاوه، با تشخیص لبخند شما، دو گزینة لبخند رو در اختیارتون قرار می‌ده تا برای عکس‌های بدون لبخند، گزینة جذابی ارائه بده و این امکان رو بهتون می‌ده که لبخند جذاب و عمیقی رو به چهرة خودتون اضافه کنید.

 

 

برنامه زائو (ZAO)

با زائو می‌تونید چهرة خودتونو در قالب چهره‌های محبوب فیلم و سریال تغییر بدید.‌ شما می‌تونید خودتونو در نقش بازیگران معروف ببینید و سرگرم بشید. یکی از ویژگی‌های این برنامه پیشنهاد ژست به کاربرانه؛ مثلاً می‌گه: «به دوربین خیره شوید. لبخند بزنید. چشم‌هایتان را ببندید و غیره.» در حقیقت هدف از این پیشنهادها شبیه کردن چهرة شما به شخصیت بازیگر مورد ‌نظره. ایجاد این تغییرات تنها هشت ثانیه زمان می‌بره. این برنامه یک برنامة چینیه که برای فعال کردن اون نیاز به شمارة چینی دارین.

 

امیدوارم تا الان از خواندن این مقاله لذت برده باشین و براتون یه تجربه کاملا جدید رو به ارمغان آورده باشه. در کنار جنبه سرگرمی این ابزار ها متاسفانه باید دقت داشت که امروزه استفاده از این نوع کاربردهای هوش مصنوعی میتونه خطرات زیادی رو ایجاد کنه. به خاطر همین هم هست که قدرت هوش مصنوعی در این اواخر باعث نگرانی های زیادی شده مثله:

  • سو استفاده از تصاویر غیر حقیقی برای اخاذی و….
  • تخریب حریم شخصی اشخاص
  • مسائل امنیتی
  • تخریب روانی و….

در آخر دقت داشته باشین که چطور و چگونه از این ابزار ها استفاده کنیم تا مورد سواستفاده افراد سود جو قرار نگریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

author-avatar

درباره سعید تقدسی

سعید تقدسی نویسنده کتاب معروف “شاه‌ کلید فروش در ایران” می­باشد، این کتاب در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسید که با استقبال بسیار خوبی روبرو سعید تقدسیشد و در کمتر از یک ماه، تمام یک نوبت چاپ آن فروخته شد و تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر این کتاب را خوانده و مطالب آن را به صورت کاربردی مورد استفاده قرار د‌اده ­اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *